Thursday 2 April 2020

The empire stikes back. Jangan Lebay

Is a hit by Indonesian all girl group T2. Looks like the empire has finally strike back. 



Masa bodoh aku tak peduli
Ku tak sanggup
Aku pergi

Please deh jangan lebai
Jangan paksa ku tuk begitu begini
Please deh jangan lebai
Aku bosan dengan semua aturanmu




After Bersatu's Zuraida a former softball player from Singapore, was caught walking in what looked like a space suit branding a hose in hand in KL, women's minister urging women in Msia including Dolly i presume to talk like Doreamon, MCA's Wee Ka Siong claiming ports are being cleared of containers without even knowing that factories are closed and cant receive the goods or Azmin Ali getting insulted daily on twitter.

The Empire has finally strike back to put their names on the idiot list. Enter Tuan Ibrahim Tuan Mat of PAS.


 He has just named his ministry BODOH before retracting of course

Here is the article from Malaysia Kini :


Menteri Alam Sekitar dan Air Tuan Ibrahim Tuan Man berkata singkatan nama baru kementeriannya, Mewa, masih dalam peringkat perbincangan dan akan diputuskan dalam peringkat kementerian nanti.

Ini setelah timbulnya dakwaan bahawa singkatan nama kementerian, Mewa mempunyai maksud yang tidak baik - bingung, bodoh - dalam dialek Kelantan.

“Penamaan kementerian telah diputuskan, Kementerian Alam Sekitar dan Air.

“Singkatan itu masih dalam perbincangan. Ini akan diputuskan di peringkat Kementerian.

“Buat masa ini kita kekal dengan nama penuh Kementerian Alam Sekitar dan Air,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini sebentar tadi.




Semalam, diumumkan penjenamaan semula Kementerian Alam Sekitar (KAS) kepada Kementerian Alam Sekitar dan Air, dengan singkatan Mewa, bagi mengitegrasikan sektor alam sekitar dan air, yang sebelum ini diselia oleh dua pengurusan yang terpisah.

Kementerian Alam Sekitar dalam kenyataanya semalam berkata penjenamaan semula itu dimaklumkan oleh Tuan Ibrahim selepas dipersetujui kabinet kelmarin.

‘Teruskan kerja’

Tidak berapa lama kemudian, satu portal berita melaporkan bahawa singkatan baru Mewa yang berdasarkan nama kementerian dalam bahasa Inggeris - Ministry of Environment and Water- mempunyai makna bingung atau bodoh dalam dialek Kelantan.

Maksud itu didapatkan setelah pencarian dibuat di laman sesawang Pusat Rujukan Persuratan Melayu (PRPM), yang menunjukkan kod ‘Kl’ pada padanan kata tersebut, merujuk kepada dialek Kelantan.

Disoal kemudiannya adakah beliau sendiri yang akan membangkitkan tentang singkatan nama yang tidak berapa sesuai itu dalam mesyuarat peringkat kementerian nanti, Tuan Ibrahim berkata segala cadangan akan diteliti.

“Pihak pengurusan akan bincangkan dan meneliti pelbagai cadangan.

“Bagi saya nama dan agensi dah jelas. Teruskan kerja dan tingkatkan kemampuan,” katanya lagi.